top of page

Bedrijven pakken ongewenst gedrag (heel) voorzichtig aan

De maatschappelijke discussie over ongewenst gedrag zorgt voor een voorzichtige kentering op de werkvloer, blijkt uit nieuw onderzoek. Hoe positief die verandering is, ligt aan wie je het vraagt.

Bedrijven pakken ongewenst gedrag (heel) voorzichtig aan

Via Zorg van de Zaak


De maatschappelijke discussie over ongewenst gedrag zorgt voor een voorzichtige kentering op de werkvloer, blijkt uit nieuw onderzoek. Hoe positief die verandering is, ligt aan wie je het vraagt.


De golf aan schandalen rondom grensoverschrijdend gedrag leidt voorzichtig tot verandering op de werkvloer. Werknemers met een leidinggevende functie zijn daar wel een stuk positiever over dan andere medewerkers binnen organisaties.


Bijna een op de drie managers en directeuren zegt dat ongewenst gedrag op de agenda kwam te staan bij hun bedrijf na recente incidenten zoals bij het tv-programma The Voice of Holland. Andere medewerkers zijn minder optimistisch: daar ziet één op de vijf een positieve verandering.


Tegelijkertijd veranderde volgens medewerkers bij een kwart van de bedrijven niets en bleef sociale (on)veiligheid onbespreekbaar. Bij veel andere organisaties was er al aandacht voor dit thema voordat de maatschappelijke onrust over (seksueel) grensoverschrijdend gedrag ontstond.


Dat blijkt uit representatief onderzoek van netwerk Zorg van de Zaak dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau Kien. Aanleiding zijn de verschillende schandalen die eerder dit jaar naar buiten kwamen rondom (seksueel) grensoverschrijdend gedrag, onder meer bij talentenjacht The Voice of Holland en Ajax. Voor het onderzoek zijn ruim 700 leidinggevenden (managers en directeuren) en 500 medewerkers van bedrijven in allerlei sectoren bevraagd over sociale veiligheid.


Vertrouwenspersoon ontbreekt vaak
Dat werkgevers het onderwerp ‘op de agenda zetten’, is een goede eerste stap, vindt expert en vertrouwenspersoon Henriëtte Wijnen van Your Safe Workspace, een organisatie die bedrijven helpt als daar sprake is van ongewenste omgangsvormen. Wijnen plaatst wel een kritische kanttekening. Een mailtje rondsturen met het nummer van de vertrouwenspersoon, wat veel bedrijven doen, is niet genoeg. “Het gaat erom wat de werkgever daadwerkelijk dóet. Dat betekent dat je in teams het gesprek moet voeren over dit onderwerp. De werkgever moet ook sancties durven doorvoeren als dit gedrag voorkomt.”


Erkenning van het probleem is belangrijk. “Bedrijven moeten accepteren dat dit ook in hun organisatie voorkomt. Dat is lang niet altijd het geval.” Uit het onderzoek komt naar voren dat medewerkers een stuk pessimistischer zijn over een cultuurverandering op de werkvloer dan leidinggevenden. “Dat is logisch”, vindt Wijnen, “omdat leidinggevenden vaak onderdeel zijn van het probleem en andere belangen hebben als het gaat om die verandering. Daarbij spelen hiërarchie en macht een grote rol.”


Lees het hele artikel van Zorg van de Zaak


bottom of page